30 aprill 2024

3 põnevat arengut reklaamitehnoloogias 

Aprilli lõpus toimunud reklaamitehnoloogia konverentsil NextM osales kolmeliikmeline Media House’i delegatsioon. Turunduse alustalad ja trendid on endised – reklaami kõige olulisem komponent on visuaal, video võidukäik jätkub, tarbija soovib aina personaalsemaid reklaame. Pea kõiki neid hõlmab TikToki platvorm, mille algoritm on täna kõige edukam ja mida üritavad kopeerida nii Facebook, Instagram kui Pinterest. Siin on aga meie hinnangul kolm kõige põnevamat arengusuunda reklaamitehnoloogia maailmas. 

 

Programmaatiline DOOH 

Digitaalsest välimeediast ehk DOOH-st on vaid 6% praegu programmaatiline, mis ennustuste kohaselt kasvab kolme aastaga 20%-ni. See tähendab, et välireklaami pindadele saab osta reklaami nagu Metas või Google’is – laed kujundused üles, need käivad läbivaatusel – kujundused on minutite või tundidega juba tänavatel. Ei mingeid vahendajaid või trükikodasid. 

Lahendus vähendab oluliselt OOH kulusid ja teeb haldamise kordades lihtsamaks. Samuti ei käi eelarvestamine ühe bussiootepaviljoni või stendi alusel, vaid näitamiste alusel. Telefonipositsioneering teeb OOH mõõdetavaks nii brändi tuntuse, ostukavatsuse kui reklaami äratundmise osas. Sihtimine ilma, huvide, sündmuste jne alusel on vaieldamatult programmaatilise DOOH kõige kasulikum funktsioon personaliseerimiseks. Sellist lahendust pakub nt Hivestack. 

 

AI, AI, AI 

Nii tehnilisi kui loomingulisi AI tööriistu tuleb nagu seeni pärast vihma. AI lahendused jagunevad peamiselt kolme rühma: 

  • Generative – on tehisintellekti haru, mis suudab luua uusi andmeid, pilte, tekste või muud sisu. Näiteks ChatGPT, Gemini, Midjourney, RunwayML ja WonderStudio. 
  • Predictive – ennustab tulevasi sündmusi või käitumist, tuginedes minevikuandmetele ja mustritele. Näited hõlmavad ennustavaid analüütikatööriistu, turundusautomaatikat ja ennustusmudeleid finantsvaldkonnas. 
  • Suggestive – pakub soovitusi või juhiseid, võttes arvesse kasutaja eelistusi või konteksti. Näited hõlmavad isikupärastatud soovitusi e-kaubanduse saidil, tarkvara abistavaid funktsioone ja virtuaalseid assistente. 

Millist AI tööriista kasutada? Valik on turul lai, seega peab katsetama ja leidma enda vajadustele sobiva. Samuti arenevad programmid väga kiiresti, nii et tänane parim valik ei pruugi homme seda enam olla ja vastupidi. Peame olema väga paindlikud. 

Praegu on turul pakkujaid rohkem kui kasutajaid, nii et arendusettevõtted peavad eriti pingutama, et suurte tegijate (Google, Amazon, OpenAI) kõrval löögile pääseda. Eelmainitute eeliseks on tohutud esimese osapoole andmete mahud, mis võimaldavad oma tööriistu optimeerida. Täna on olukord, kus suured ettevõtted kasvavad veel suuremaks ja neist ammutavad inspiratsiooni väiksemad. 

On positiivne, et AI on pannud suuri ettevõtteid koostööd tegema. Näiteks lõi Adobe C2PA standardi, et olla läbipaistev AI kasutamise osas visuaalidel tänu pildi metaandmetesse lisatavate kirjete osas. Selle initsiatiiviga on liitunud ka nt Google, Intel ja Microsoft. 

 

Personaalne reklaam taanduvate küpsistega 

Kui inimesele arusaadavalt küpsiste ja jälgimise kohta infot anda, siis iPhone’i kogemusel 96% keeldub. See toob kaasa ebarelevantsed reklaamid, mis ei sobi personaliseerituse trendiga ja seetõttu on vaja uusi lähenemisi. Peame silmas pidama ka Google’i kolmanda osapoolte küpsiste eemaldamist, mis pidi algselt jõustuma selle aasta märtsis, kuid on nüüd lükatud 2025. aastasse edasi. Varem või hiljem juhtub see niikuinii ja mõistlik on end selleks ette valmistada. 

Ogury on loonud lahenduse, kus portaalides on küsitluste abil igale pinnale leitud sobiv sihtrühm. Seega sihid sobivat pinda, mitte konkreetset inimest. A la Delfi avalehe esimese positsiooni tornbänner kõnetab enim toiduhuvilisi. 

 

Kõige selle valguses on aina olulisem tugev bränd. Tuleb meeles hoida, et tõsiseltvõetav kanal (nt uudisteportaal vs kasiinoportaal) tõstab brändi tõsiseltvõetavust. Kuigi AI võtab meie ümber võimust, soovitame selle kasutamisega olla ettevaatlik, sest kui see on väga äratuntav, siis inimene tunneb pettumust ja brändi väärtus kahaneb.  

Kui sul on huvi uute ja põnevate reklaamitehnoloogiate vastu, siis võta ühendust digital@mediahouse.ee